Skoro powszechnie płacimy za pomocą smartfonów, to czemu nie skorzystać z nich do zarządzania całą firmą?

 

Lawinowo rośnie zainteresowanie narzędziami umożliwiającymi zdalne zarządzanie przedsiębiorstwem, w tym prowadzenie całego biznesu za pomocą urządzeń mobilnych. Szlak przetarła bankowość, która odnotowuje obecnie błyskawiczny wzrost liczby transakcji dokonywanych za pośrednictwem smartfonów. Możliwości mobilnego prowadzenia firmy są jednak znacznie większe.

Pandemia COVID-19 zmusiła przedsiębiorców do ograniczenia bezpośrednich kontaktów ze współpracownikami, podwykonawcami i klientami. Gwałtownie wzrosło zainteresowanie wszelkiego rodzaju oprogramowaniem umożliwiającym zdalne zarządzanie firmą (takim jak komunikatory internetowe, narzędzia do przechowywania danych w chmurze czy aplikacje do zdalnego planowania zadań). Jak pokazują najnowsze szacunki, do 2025 r. wielkość globalnego rynku systemów zarządzania pracą będzie rosła w tempie 27,7% rocznie[1]. Z kolei światowy rynek oprogramowania do pracy zespołowej osiągnie do 2027 r. wartość 35,71 mld USD przy rocznej stopie wzrostu 13,2%[2].

Smartfony, czyli otwartość na nowe

Szczególną rolę w tych procesach odgrywają smartfony. Do końca 2020 r. liczba pobrań mobilnych aplikacji biznesowych i zwiększających produktywność wzrosła globalnie do 7,1 biliona (wzrost o 35% w stosunku do 2019 r.)[3]. Przede wszystkim jednak smartfony zdążyły się już doskonale sprawdzić jako narzędzia wykorzystywane w bankowości – zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Wzrost popularności transakcji bankowych dokonywanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych jest imponujący: od III do IV kwartału 2020 r. ich liczba w Polsce zwiększyła się o 20%, w sumie przeprowadzono w tym okresie ponad 354 mln mobilnych transakcji.

W III kwartale 2020 roku 13 największych banków na polskim rynku miało blisko 16 mln klientów indywidualnych aktywnie korzystających z bankowości mobilnej[4]. Ten wynik pokazuje dużą otwartość polskiego społeczeństwa na mobilne zarządzanie swoimi finansami. Cechuje ona także MŚP, które – podobnie jak klienci indywidualni – coraz chętniej korzystają z mobilnego zarządzania płatnościami.  Potrzebują jedynie narzędzi dostosowanych do swoich potrzeb.

Od przelewów bankowych do zarządzania firmą

Aplikacje i systemy oferowane obecnie na urządzenia mobilne przez przedsiębiorstwa z branży finansowej nie ograniczają się już tylko do możliwości wygodnego wykonywania przelewów czy weryfikacji historii transakcji. Może to być oprogramowanie z dostępem do wszystkich niezbędnych danych, takich jak zintegrowana baza klientów czy dokumenty finansowe. Wreszcie może to być także okazja do zdalnego zarządzania finansami firmy za pomocą nowego narzędzia, z możliwością skorzystania w razie potrzeby z zewnętrznego finansowania.       

Przykładem narzędzia dającego takie możliwości jest Lidya, platforma fintech, która oferuje MŚP dostęp do szybkiego i łatwego finansowania. Firma umożliwia przedsiębiorcom zarządzanie finansami z poziomu urządzenia mobilnego w intuicyjny sposób, pozwalając na kontrolę przepływu środków w przedsiębiorstwie. W razie potrzeby, oferowany jest również dostęp do linii kredytowej, z możliwością uzyskania finansowania w ciągu 24 godzin.

Mobilna elastyczność

Prowadzenie firmy w dobie pandemii uświadomiło milionom polskich przedsiębiorców, jak ważna jest elastyczność biznesu. Dzięki niej są w stanie szybko przearanżować łańcuch dostaw, zoptymalizować zapasy czy znaleźć nowe sposoby na utrzymanie klientów w czasach zmniejszonego popytu. Elastyczność tę zapewniają rozwiązania oferowane przez fintechy, takie jak Lidya. Pozwalają one na podejmowanie decyzji tu i teraz, bez konieczności wypełniania długich wniosków i jeszcze dłuższego oczekiwania na wpływ środków.

Analitycy rynku są zgodni, że pandemia COVID-19 zmieniła nawyki konsumenckie, prowadząc do zjawiska hipercyfryzacji społeczeństw. MŚP, chcąc skutecznie odpowiedzieć na popyt płynący z coraz bardziej konkurencyjnych rynków (zwłaszcza e-commerce), nie mogą pozostać w tyle. Warto pamiętać, że krok w kierunku digitalizacji i uelastycznienia biznesu jest jednym z elementów, które mogą stanowić o przewadze nowoczesnej firmy.



[1] https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/workflow-management-systems-market

[2] https://www.fortunebusinessinsights.com/industry-reports/team-collaboration-software-market-101327

[3] https://www.appannie.com/en/insights/market-data/business-productivity-apps-2020/

[4] https://www.cashless.pl/9083-klienci-mobilni-i-mobile-only-3-kw-2020